Beneficis de l’activitat física

Beneficis de l’activitat física

Beneficis de l’activitat física

L’activitat física, juntament amb una bona alimentació és clau per mantenir una bona salut a totes les edats però pren especial importància en el cas de les persones grans. S’ha demostrat que la inactivitat física està relacionada amb el desenvolupament d’algunes de les malalties de major prevalença en la gent gran: problemes cardíacs, diabetis, hipertensió… a més de contribuir a la pèrdua d’autonomia física i mental que condueix a la dependència.

 

Beneficis físics de l’activitat física en la tercera edat

L’activitat física ens pot ajudar a:

  • Prevenir l’envelliment prematur, tant interior (dels òrgans) com exterior.
  • Prevenir malalties cardiovascularscom la hipertensió i la trombosi, així com problemes respiratoris i digestius.
  • Prevenir atròfies, lesions musculars i òssies, i millorar la mobilitat articular.
  • Mantenir la capacitat respiratòria.
  • Potenciar la força, la resistènciai la flexibilitat.
  • Millorar els reflexos, la coordinació i l’equilibri, reduint el risc de caigudes.
  • Mantenir el pes corporal i evitar l’obesitat.
  • Recuperar-se després d’una malaltia o lesió.
  • Mantenir l’autonomia física.
  • Conèixer les limitacionsi acceptar el propi cos, que va canviant amb l’edat

A més, l’activitat física continuada pot evitar la necessitat de prendre alguns medicaments relacionats amb la depressió, el cansament, l’insomni o l’ansietat, i també disminueix les visites al metge, contribuint a disminuir la despesa sanitària pública.

 

Beneficis psíquics de l’activitat física en persones grans

L’activitat física també pot incidir sobre les capacitats mentals i la salut psicològica de les persones grans, sobretot si en el moment de fer la pràctica esportiva s’afegeixen elements que facin exercitar la ment. Amb l’activitat física és possible:

  • Treballar la memòriai l’atenció.
  • Millorar l’autoimatgei l’
  • MiIllorar l’estat d’ànim, prevenint o millorant la depressió, l’ansietat…
  • Mantenir l’autonomia psíquica.

 

Beneficis socio-afectius de l’activitat física en la gent gran

En una època de la vida en què habitualment s’ha perdut el nexe social que aportava la feina arrel de la jubilació, en què els fills solen viure fora de casa, i en què pot començar a produir-se la pèrdua d’algunes persones estimades (entre d’altres la de la pròpia parella), la pràctica d’activitat física amb altres persones pot ajudar a:

  • Omplir el temps lliure amb activitats d’oci significatives i saludables.
  • Evitar la soledati la possible depressió
  • Sentir-se integrat en un grup.
  • Fer noves amistatsamb persones de la mateixa edat però que poden tenir gustos i idees diferents, obligant-nos a pensar en nous temes.
  • Rejuvenir-nos pel contacte amb gent més jove, si n’hi ha que formi part del grup o pel contacte amb el monitor/a de la pròpia activitat.